vrijdag 19 juni 2015

AAN DE KOOK


Als ik aan kom fietsen bij de tuintje fiets ik de zoete geur van vlierbloesem tegemoet. Ik kan het niet laten en vul mijn mand met bloesem, om zelf vlierbloesemsiroop te maken. 

Vlierbloesem, het lijkt wel kant.
Mandje vol vlierbloesem.
Om de smaak van de vlierbloesem goed in te laten trekken moet het water met de bloesem eerst een dag staan, maar de volgende dag kan ik de siroop afmaken. En hij is heerlijk!

Vlierbrouwsel.
Vlierbloesemsiroop.
Bovendien kwam ik er achter dat ik ook een vlier in mijn tuintje heb staan. Deze staat alleen nog niet in de bloesem omdat hij afgelopen winter helemaal gekortwiekt was, maar hij loopt al flink uit. Dus binnenkort kan ik nog een portie vlierbloesemsiroop maken!

Omdat ik toch aan de kook was, besloot ik om van de overvloed aan aardbeien zelf jam te maken. Want die aardbeien, die blijven maar komen! Om de dag pluk ik bijna een kilo heerlijk, zoete aardbeien. Dus eten wij elke dag aardbeien, door de yoghurt of met ijs. Er zitten aardbeien in de vriezer, ik trakteerde mijn collega's op beschuit met verse aardbeien en ik gaf wat van die heerlijke aardbeien weg. En natuurlijk maakte ik zelf aardbeienjam. Zo kunnen wij het hele jaar nog genieten van deze heerlijkheid.
Aardbeienjam.
Tijdens al dat gekook werd er deze week een mooie dikke enveloppe bezorgd. Met daarin een  superhandig leuk schort 'homemade by Clarien'. Ik weet niet hoe ze het doet, maar zij weet het klaar te spelen om tussen het tuinieren en inmaken door nog even 100 (ja, honderd!!) schorten in elkaar te naaien voor het goeie doel. En wat ben ik blij met schort zeg! Volgens mij heeft ze dit stofje precies voor mij uitgekozen, met al die mooie groenten en planten erop! Wil jij nou ook zo'n schort? Kijk dan even op de blog van Moeskers Moestuin en bestel er één voor het goeie doel!

Een echt moestuinwijven-schort!








2 opmerkingen:

  1. o mooi schort zeg! :D:D En ook mooie gezellige sfeervolle foto's, en lekkere dingen. En goeie reminder ook ... vlierbloesem plukken .. dat moet nu. Bijna vergeten! Pfff wat hebben we het toch druk he? Heb je gezien trouwens dat de operatie van Ionut in zicht komt? Ook dankzij jou dus he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat de operatie van lonut in zicht komt. Het gaat vast lukken!
    En ja, het is best druk, maar wel heel leuk allemaal! En toch nog tijd om naar de film te gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen